Ensimmäisen vuoden parhaat palat



Meidän Ensimmäinen metsäeskarivuosi on nyt saatettu päätökseen ja todistukset jaettu. Osa lapsista on jo aloittanut kesälomansa. Näin kesäkuun kynnyksellä on ihanaa muistella vuoden kohokohtia ja ihania leikkejä metsässä eri vuodenaikoina. Lasten suosikkeja ovat olleet majan rakentaminen, vesi- ja jääleikit, puuhun kiipeäminen ja parkouraaminen sekä monet erilaiset eläin- ja rakennusleikit. Metsässä lasten oma luovuus pääsee valloilleen ja ongelmanratkaisukyvyt kehittyvät. 


Erityisesti syksyllä ja keväällä vesilätäköt vetivät puoleensa ja niiden ympärillä keksittiin monenlaisia leikkejä.Talvella lumesta tehtiin monenlaisia lumiukkoja ja eläinhahmoja riippuen meneillään olevasta teemasta riippuen. Metsän puihin kiivettiin vuodenajasta riippumatta ja korkeilla oksilla oli mukava istuskella ja katsella maisemia.

Lasten mielestä parasta ja kivointa oli:
Luistelu, 
sählyn ja jalkapallon pelaaminen,
 ulkona syöminen, 
uimavuorot uimahallissa,
 leikit metsässä,
ja pyöräileminen.
”Kivointa oli, kun ruokailun jälkeen sai viedä lautasen ja mennä leikkimään.”
”Kaikki muu oli kivaa paitsi päikkärit.”
”Se, kun sai välillä nukkua patjalla lattialla ja välillä sängyssä.”

Mitä lapset ovat oppineet eskarissa?

Olen oppinut syömään pahoja kasviksia.”
”Olen oppinut luistelemaan.”
”Olen oppinut pelaamaan paremmin jalkapalloa.”
Olen oppinut pelaamaan jääkiekkoa.”
”Olen oppinut kuljettamaan kiekkoa ylhäällä.”
”Olen oppinut kiipeämään puuhun.”
”Olen oppinut uimaan.”
”Olen oppinut uimaan ilman kellukeita.”
”Olen oppinut uimaan selkää.”
”Olen oppinut rakentamaan majoja.”
”Olen oppinut kiipeämään majan päälle.”




Talvella saimme kunnolla lunta ja majat saivat hienon lumivaipan. 
Majoissa leikittiin monenlaisia eläin-ja kotileikkejä. Majojen varustusta kehiteltiin ja rakennettiin monia lisäosia vuoden aikana ja niiden käyttötarkoitus vaihtui leikin mukaan.


 
Puihin kiipeily oli mieluista puuhaa.


Metsässä lasten mielikuvituksen avulla kepit ja muut muuttuivat erilaisiksi leikkivälineiksi ja työkaluiksi. Kepeistä ja kävyistä sai myös tehtyä pieniä eläimiä. Metsässä tehtiin erilaisia töitä, rakennettiin pesiä eläimille, valmistettiin ruokia ja leikittiin ravintolaa. Hyönteisiä, lintuja ja muita metsäneläimiä seurattiin tarkasti samalla luontoa kunnioittaen. 

Metsässä rakennettiin talvipesiä eläimille.
 

Kepistä sai mm. trimmerin.

Syksyllä metsästä löytyi sammakoita, jotka palautettiin takaisin veteen.

Metsässä tutkittiin ötököiden elämää.

Jääpaloista keksittiin monenlaisia leikkejä



Vesilätäkköleikit kiehtoivat päivästä toiseen.


Keväällä lumileopardit tekivät elokuvan koirat dinomaassa,  jonka yhtenä kohtauksena tehtiin tulivuoren purkaus. Elokuvassa lapset toimivat niin näyttelijöinä kuin kuvaajina. Tulivuorenpurkaus kohtaukseen saimme yhdistettyä hieman tiedekokeiluja, jotka olivat lapsista hauskaa.

Mökin pihassa lapsia kiinnosti erilaisten pelien lisäksi rakennusleikit hiekkalaatikolla. 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pyöräilyviikot toukokuussa

Vierailu saga-tiedeluokassa